Alternatieve pijnbeheersingstechnieken

Pijn gaat in de meeste gevallen vanzelf weer over. In sommige gevallen moet er echter medicatie aan te pas komen. Heb jij zelfs na gebruik van medicatie nog steeds pijn in jouw lichaam? Dan is de kans aanwezig dat het om chronische pijn gaat. Hier word je natuurlijk niet vrolijk van. In het geval van blijvende pijn heb je namelijk constant last. Hierdoor kun je behoorlijk beperkt worden in jouw dagelijkse bezigheden. In het ergste geval kun je nagenoeg niets meer doen. Wil jij dit voorkomen? Dan heb je verschillende mogelijkheden. Laat de medicatie links liggen en richt je op technieken waardoor jij de pijn kunt beheersen. Hieronder vertellen wij jou een aantal alternatieve pijnbeheersingstechnieken.

Elektrische impulsen

Chronische pijn kan op den duur verminderen, maar deze kans is niet heel erg groot. Gelukkig zijn er een aantal technieken waardoor je de pijn kunt verzachten. Zo werken elektrische impulsen vaak goed ter onderdrukking van de pijn. Hiervoor moet je uiteraard wel naar een specialist. Hij beschikt namelijk over de benodigde apparatuur om deze impulsen toe te dienen. Daarnaast weet hij wat hij doet. Zelf elektrische impulsen toebrengen is nagenoeg onmogelijk. Begin hier dus vooral niet aan, maar laat het over aan een specialist.

Oefenprogramma

Ben jij onder behandeling bij een specialist? Dan blijft het vaak niet alleen bij elektrische impulsen. Dit vormt weliswaar een belangrijk onderdeel van de behandeling, maar je moet zelf ook het nodige doen. Zo krijg jij ongetwijfeld een oefenprogramma voorgeschoteld. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je kiest voor een cursus pijnmanagement. In zo’n cursus wordt aandacht besteed aan manieren om de pijn te onderdrukken. Hierdoor weet jij wat je moet doen in het geval van een pijnscheut en kun jij jouw dagelijkse bezigheden een stuk makkelijker en prettiger uitvoeren.

Blijf in beweging

Mensen met chronische pijn brengen vaak een groot deel van de dag door op de bank of in bed. Door de pijnscheuten worden zij namelijk behoorlijk beperkt in hun doen en laten. Hartstikke vervelend, maar de pijn gaat zo natuurlijk niet weg. Het is juist belangrijk om in beweging te blijven. Woon jij in het westen van het land? Ga dan bijvoorbeeld een keer een dagje weg naar Amsterdam. Je kunt bijvoorbeeld een fiets huren in Amsterdam om jouw gewrichten soepel te houden. In het begin is het ongetwijfeld wat pijnlijk, maar na verloop van tijd zakt de pijn steeds verder weg. Is fietsen je iets te gortig? Geen probleem, want je kunt natuurlijk ook naar Madame Tussaud, een rondvaart maken in Amsterdam of verschillende musea bezoeken met de I Amsterdam Card.